Isnin, 11 Jun 2012

RiNdU yAnG mEnGaMiT mEmOriiii...

Bismillah pembuka bicara...,

Tiba-tiba diri ini terasa rindu pada kampung halaman, Kampung Parit Raja Darat. Tempat yang tidak asing bagi diri ini, disitulah saya dilahirkan, dibesarkan dan diberi pendidikan ilmu agama yang secukupnya oleh kedua Ibubapa yang amat disayangi..banyak kenangan pahit manis yang telah dilalui.

Hari ni, Isnin genap 4 tahun 9 bulan, saya berada di Mesir meneruskan pengajian dalam bidang syariah.. InsyaAllah ini adalah tahun terakhir sebelum kaki ini melangkah pulang ke Malaysia, atau lebih dekat lagi negeri Johor. Rindu yang membuak-buak dalam diri ini tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Seorang diri tanpa ahli keluarga disini sangat-sangat mengajar diri ini erti untuk hidup berdikari. Walaupun 4 tahun berada disini..tapi masih terasa diri ini kekurangan ilmu pengetahuan. Bagaimanakah persediaan untuk berhadapan dengan masyarakat yang ada pelbagai ragam dan telatah.

Baru-baru ini, di Parit Raja telah diadakan ceramah Ustaz Azhar Idrus, Alhamdulillah daripada video yang ditayangkan, saya lihat ramai orang yang menghadiri ceramah tersebut.. pelbagai golongan dapat dilihat,  orang tua, pemuda, wanita, remaja dan kanak-kanak. Saya menyokong sepenuhnya pihak yang menganjurkan ceramah ini agar dapat meneruskan lagi program pengisian rohani seperti ini..

Apa yang saya kesalkan, tidak jauh daripada tempat ceramah Ustaz Azhar Idrus terdapat satu lagi program yang dinamakan program "lepak positif " yang mana didalam program tersebut mereka semua dijamu dengan nyanyian dangdut...apa yang POSITIFnya? Fikiran anak-anak muda dirosakkan dengan sedemikian, menyanyi dan menari terkinja-kinja seolah-olah semua yang itu adalah perkara positif..


Wahai anak muda warisan negara..,
bangunlah dari lenamu yang panjang..,
pilihlah yang terbaik untukmu,keluargamu serta untuk bakal anak-anakmu..,
jangan rosakkan fikiranmu dan membuang masa dengan perkara yang tidak menjamin kebahagiaan yang hakiki..,
Aku bukanlah seorang yang baik untuk memberi nasihat..,
kerana aku juga mempunyai banyak kelemahan..,
aku sekadar ingin membantu sesama saudara seislam.
kerana tugas seorang remaja, pemuda bukan setakat terhenti disini..



Dibawah ini saya sertakan video Ceramah Ustaz Azhar Idrus yang  telah diadakan di Parit Raja  baru-baru ini..sama-samalah kita mengambil ibrah yang terdapat didalah ceramah ini..







Memang Terbaik..  :)

Sekian perkongsian dari saya untuk post kali ini.. :)


Tiada ulasan: